Vandaag is het alweer een jaar geleden dat het Rana Plaza complex in Bangladesh instortte. Een gebeurtenis die vorig jaar overal ter wereld afschuw opwekte. Het incident bracht de erbarmelijke werkomstandigheden van de textielarbeiders aan het licht en zorgde voor de nodige discussie.

Na deze ramp hebben een aantal grote ketens een verdrag ondertekend waarin ze aangeven zich te houden aan bepaalde richtlijnen voor onder andere brand- en gebouwveiligheid. Hoewel dit een stap in de goede richting is, zijn er in de kledingindustrie nog vele stappen te zetten richting betere kleding die onder betere omstandigheden wordt vervaardigd. Deze documentaire geeft een goed beeld van de manier waarop onze kleding wordt gemaakt.

De onwetende consument

Na de ramp viel mij vooral op dat veel consumenten niet of nauwelijks weten waar hun kleding vandaan komt, wie het gemaakt heeft en hoeveel tijd het heeft gekost om dat te doen. In de week na de ramp in Bangladesh zag ik overal op Twitter, Facebook en in de media dat er een oproep werd gedaan meer dure kleding bij grote modehuizen aan te schaffen. Omdat, zo werd beredeneerd, die kleding zó duur is dat deze ongetwijfeld onder goede omstandigheden wordt geproduceerd.

Was het maar zo.

De prijs van een kledingstuk zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit ervan, en al helemaal niet over de omstandigheden waaronder het gemaakt is. Er zijn natuurlijk een heleboel fijne merken die wel op een voor mens en milieu prettige manier produceren (Studio Jux, Everlane en Armed Angels bijvoorbeeld). Maar er is helaas genoeg ‘couture’ die door kinderhanden in elkaar wordt gezet. Hoe zit dat met de merken waar jij van koopt? RankaBrand laat je vergelijken hoe duurzaam bepaalde merken zijn.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De kledingindustrie veranderen, dat doe je niet zomaar. Er is een enorme keten betrokken bij de productie van onze kleding, en alle schakels in die keten hebben weer andere belangen, normen en waarden. Gelukkig wordt er door veel partijen veel in werking gezet om een steentje bij te dragen aan verbetering van de textielindustrie. Er zijn veel leuke kledingmerken die op een duurzame manier produceren (Talking Dress en de Fair Wear Foundation geven hier een goed overzicht van), overheden stellen richtlijnen op waar producenten zich aan moeten houden en consumenten spreken zich er steeds vaker over uit dat ze vinden dat de keten verantwoordelijkheid moet nemen.

Maar de consument moet zijn eigen impact niet onderschatten. Als consument kun je wel degelijk invloed uitoefenen op de modeindustrie. Door te stemmen bijvoorbeeld. Met je portemonnee. Iedere aankoop is een stem voor of tegen het huidige systeem. Geen geld voor duurzamere kleding? Koop dan eens tweedehands. Of ga eens na hoevel goedkope shirtjes van de H&M er in je kast hangen. Koop voor dat bedrag één goed shirt dat echt bij je past en op een goede manier gemaakt is.

Fashion Revolution Day

Vandaag wordt de eerste editie van de wereldwijde Fashion Revolution Day georganiseerd. Het doel van de organisatie is consumenten zich bewust maken van de kleding die ze dragen, en door wie deze kleding is vervaardigd. Onder de slogan ‘Who made your clothes’ heeft de organisatie een actie opgezet om dit bewustzijn te vergroten.

Het idee is heel simpel. Draag vandaag één van je kledingstukken binnenstebuiten. Maak een selfie en deel deze met de hashtag #insideout. Je vindt hier welke events er in Nederland worden georganiseerd rond Fashion Revolution Day.