Sinds ik bezig ben met het opzetten van een textielfabriek is me al talloze keren gevraagd waarom ik niet ‘lekker goedkoop’ in een lagelonenland ga produceren. Want, zo luidt het -goedbedoelde- advies van deze mensen: “dan verdien je er veel sneller veel meer geld mee”.

Als ik snel, veel geld had willen verdienen had ik beter een ander type bedrijf kunnen starten. De textielindustrie is op z’n zachtst gezegd niet heel lucratief te noemen. Als geld mijn drijfveer zou zijn geweest zou ik bovendien nooit in staat zijn geweest om in december mijn baan op te zeggen en aan de slag te gaan met Enschede Textielstad. Ik laat me als ondernemer leiden door mijn idealen, niet door geld. Ik geloof in de noodzaak van verandering. Ik vind dat het anders moet in de textielindustrie. Ik weet dat het anders kan. En dat ga ik voor elkaar proberen te krijgen. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Vandaag, 24 april, wordt bijvoorbeeld de eerste Fashion Revolution Day georganiseerd.

Fashion Revolution Day 
Vandaag is het een jaar geleden dat het Rana Plaza complex in Bangladesh instortte en vele levens eiste. De organisatie van de Fashion Revolution Day greep dit moment aan om een campagne te starten die het bewustzijn van de consument vergroot. Wie maakt je kleding? Waar wordt dat gedaan? En onder welke omstandigheden?

Het idee is heel simpel. Draag vandaag een kledingstuk binnenstebuiten, met het label naar voren. Maak een foto en deel deze met de hashtag #InsideOut. Wil je niet de hele dag voor gek lopen? Neem dan in ieder geval eens de tijd om in je kast te kijken en de labels te lezen van je kledingstukken.